Den Norske Åpenhetsloven

Denne erklæringen utgjør en redegjørelse for aktsomhetsvurderinger for Findus Norge AS («Findus») for regnskapsåret som ble avsluttet 31. desember 2023, utformet i tråd med paragraf 5 av den norske åpenhetsloven av 2022, og har blitt godkjent av styret 28. juni 2024.

I det følgende refereres Nomad, Birds Eye og Findus samlet sett til som «rapporterende selskaper».  Denne erklæringen beskriver tiltakene som er iverksatt for å evaluere og forstå potensielle risikoer for moderne slaveri og andre risikoer for menneskerettighetsbrudd knyttet til virksomheten til de rapporterende selskapene og deres respektive leverandørkjeder, samt tiltak som er iverksatt for å redusere muligheten for at slaveri, menneskehandel og andre menneskerettighetsbrudd forekommer i virksomheten vår og leverandørkjedene våre. Siden mesteparten av innkjøpene våre er sentraliserte, gjelder enhver risiko for hele virksomheten, og avbøtende tiltak iverksettes for konsernet som helhet.

 

Last ned rapporten som PDF.

1. Nomad Foods og leverandørkjeden vår

Nomad Foods er Europas ledende frossenmatselskap, med en portefølje av ikoniske varemerker slik som Birds Eye, Findus, iglo, Aunt Bessie’s, Goodfella’s, La Cocinera, Ledo og Frikom.

Hovedkontoret vårt ligger i Storbritannia, og vi har over 7800 ansatte, inntekter på over 3 milliarder euro og drift i 22 markeder. Produktene våre inngår nå i over 22 millioner måltider om dagen over hele Europa.

Vårt formål

Vi er et av Europas ledende matselskaper og spiller en viktig rolle i livet til forbrukerne. Varemerkene våre har vært en del av folks hverdagsliv i flere generasjoner, og hver dag serverer og spiser millioner av husholdninger over hele Europa maten vi lager. Dette medfører et stort ansvar, spesielt siden vi vet at verden endrer seg rundt oss. Vi er fast bestemt på å bruke posisjonen vår i markedet til å utgjøre en forskjell, og formålet vårt – «Serving the World with Better Food» – fungerer både som en ledetråd og en oppfordring til å handle. Dette betyr at vi skal fokusere på mat som smaker godt, er bra både for mennesker og planeten, rimelig og tilgjengelig overalt.

Formålet vårt bygger på tre sentrale pilarer: Bedre mat, Mat for alle og Appetitt på en bedre verden:

  • Bedre mat. Hovedtanken bak alt vi gjør er å forbedre maten vi produserer: Vi vil gjøre den bedre for forbrukerne og bedre for planeten. Vi fokuserer alltid på bedre smak og bedre næringsinnhold, støttet av førsteklasses ingredienser og oppskrifter.

  • Mat for alle. Vi lager produkter som er midtpunktet i vanlige familiemåltider. De er rimelige, tilgjengelige hos forhandlere over hele Europa og i folks hjem døgnet rundt, klare til å tilberedes på et øyeblikk. Vårt fokus er brukervennlighet, og produktene kan tilberedes med en rekke metoder.

  • Appetitt på en bedre verden. Vi tilstreber å forvandle matvaresystemet ved å jobbe mot en fremtid der mat produseres med respekt for både menneskers og planetens helse. Vi fokuserer på sunne og bærekraftige kosthold. Det som er bra for oss og forbrukerne våre, bør også være bra for planeten.

Våre verdier

Verdiene våre er utviklet med omhu og gjennom konsultasjon med kolleger fra alle hjørner av Nomad Foods, der vi har gått gjennom hva som er viktig for oss som virksomhet og de grunnleggende atferdsmåtene og handlingene vi må innlemme slik at vi kan fortsette fremgangen. De er i tråd med virksomhetens videre kurs, formålet vårt og vekstambisjonen vår. De er en viktig del av kulturen vår og er relevante for alle lokasjoner, funksjoner og stillinger fordi hele virksomheten har bidratt til utviklingen av dem.

  • We get it done as one team
  • We love our food
  • We are humble and ambitious
  • We care
  • We are accountable 

Vår bærekraftsstrategi – Appetitt på en bedre verden

Måten mat produseres, pakkes, sendes og spises på har stor innvirkning på helsen til mennesker og planeten, og står for over en tredjedel av de globale klimagassutslippene[1] samt 70 % av det globale vannforbruket[2], i tillegg til at det er den viktigste faktoren for økt tap av biologisk mangfold[3].

Vi mener at matvareindustrien spiller en avgjørende rolle i å forandre matvaresystemet for å redusere presset på ressurser og fremme motstandskraft og inkludering. Dette går hånd i hånd med formålet vårt: «Serving the World with Better Food».

Vi vet at forbrukere, forhandlere og andre interessenter i stadig økende grad etterspør varemerker som er mer bærekraftige. Vi er svært stolte av at varemerkene våre er for vanlige forbrukere, siden det gir oss en mulighet til å utgjøre en enorm forskjell. Sagt på en enkel måte ønsker vi å demokratisere bærekraftige spisevaner. Dette gjør vi ved å jobbe proaktivt og med fokus på samarbeid for å levere sterke, bærekraftige økonomiske resultater som hjelper oss med å vokse, og ved å utgjøre en forskjell innen de tre sentrale pilarene i bærekraftsstrategien vår, «Appetitt på en bedre verden»: Bedre innkjøp, bedre drift og bedre ernæring.  

2. Menneskerettigheter og risikoer for moderne slaveri i leverandørkjeden vår

Moderne slaveri antar ulike former, men fellesnevneren for alle er at mennesker fratar andre mennesker friheten for å utnytte dem for personlig eller kommersiell vinning. Dette omfatter tvangsarbeid, barnearbeid, menneskehandel og andre former for utnyttelse.

En viktig prioritet er å respektere menneskerettighetene gjennom hele leverandørkjeden vår – fra de som dyrker maten vår, til de ansatte, forbrukerne og samfunnet som helhet. Den komplekse naturen til globale leverandørkjeder for jordbruk og sjømat betyr at arbeiderne vi avhenger av, kan bli eksponert for menneskerettighetsbrudd som blant annet menneskehandel, barne- og tvangsarbeid, dårlige arbeidsforhold og levekår, lang arbeidstid og lav lønn. Disse risikoene er størst i land med begrenset juridisk beskyttelse for arbeidere, inkonsekvent håndheving av lokale lover eller sektorer som er svært avhengige av ufaglærte migrantarbeidere.

Ved hjelp av risikovurdering, revisjon av leverandørkjeden og landspesifikke data har vi identifisert de fremtredende menneskerettighetsrisikoene for Nomad Foods som matvarevirksomhet. De er som følger:

  • Trakassering og umenneskelig behandling
  • Tvangsarbeid
  • Diskriminering
  • Lønn
  • Arbeidstid
  • Organisasjonsfrihet
  • Helse og sikkerhet

Ved å forstå risikoene våre kan vi utvikle tilnærmingen vår og identifisere prioriteringsområder. Vi vil fortsette å evaluere de identifisere risikoområdene samt et eksternt landskap i endring.

3. Våre retningslinjer og prosedyrer

Menneskerettigheter er en absolutt og universell rettighet. Vi forplikter oss til å respektere menneskerettighetene nedfelt i Verdenserklæringen om menneskerettigheter og ILOs erklæring om grunnleggende prinsipper og rettigheter i arbeidslivet. Vi forplikter oss også til å implementere FNs veiledende prinsipper for næringsliv og menneskerettigheter.

Det å iverksette proaktive tiltak for å identifisere, ta tak i og avhjelpe enhver menneskerettighetsrisiko og ta grep for å sikre at arbeidstakere har anstendige arbeidsforhold, kan forbedre innflytelsen vår i lokalsamfunnene vi driver i, og er kritisk viktig for oss.

Vi har innført flere interne retningslinjer for å sikre at vi driver virksomhet på en etisk og åpen måte. Retningslinjer utvikles av fageksperter og godkjennes av konsernets funksjonsledere og et eget konsernutvalg for evaluering av retningslinjer. Disse retningslinjene omfatter:

  • Forretningsprinsipper:Disse beskriver vår forpliktelse til å opptre rettferdig, etisk og i tråd med formålet vårt. Forretningsprinsippene gjelder for alle Nomad Foods’ ansatte og annen stab, enten de jobber deltid eller fast, samt den øverste ledelsen og styret. Alle ansatte som slutter seg til Nomad Foods, bes om å gjennomføre opplæringen i forretningsprinsippene våre og bekrefte at de har lest og forplikter seg til å handle i tråd med disse prinsippene. Forretningsprinsippene publiseres eksternt på nettstedet vårt https://www.nomadfoods.com/investors/corporate-governance.
  • Etiske retningslinjer for leverandører: Beskriver standardene vi forventer oss fra alle leverandører til Nomad Foods, enten de er råvareleverandører, tjenesteleverandører, kontraktspakkingsanlegg, kontraktører eller agenter. De fastsetter forventningene om at leverandører skal respektere menneskerettighetene, og dekker også kravene våre til rettferdig forretningspraksis, handelsregulering, miljøpåvirkning, leverandørkjedeansvar og sporbarhet. Etiske retningslinjer for leverandører publiseres eksternt på nettstedet vårt https://www.nomadfoods.com/supplier-information.
  • Retningslinjer mot slaveri: Disse retningslinjene supplerer ytterligere våre etiske retningslinjer for leverandører og forretningsprinsipper ved å angi vår forpliktelse til å implementere og håndheve effektive systemer og kontroller for å sikre at moderne slaveri ikke forekommer noe sted i vår egen virksomhet eller i noen av leverandørkjedene våre. 
  • Retningslinjer for rekruttering: Vi har robuste retningslinjer for rekruttering og gjennomfører kvalifikasjonsvurderinger som er utformet for å beskytte mot menneskehandel (eller at enkeltpersoner blir tvunget til å jobbe mot sin vilje), ved å sikre at søkere har rett til å jobbe i arbeidslandet sitt.
  • Retningslinjer for varsling: Dette tiltaket skaper en kultur der alle ansatte kan føle seg fri til å ta opp bekymringer om hvordan kolleger blir behandlet eller i forbindelse med praksis innenfor virksomheten eller leverandørkjeden vår som de mistenker bryter med forretningsprinsippene våre eller de etiske retningslinjene for leverandører, uten frykt for represalier. Bekymringer kan tas opp internt i virksomheten eller via den uavhengige tredjeparts rapporteringstelefonen Safecall. Rapporteringstelefonen kan også brukes av leverandørene våre til å fremsette bekymringer, og leverandørene blir gjort oppmerksomme på rapporteringstelefonen i de etiske retningslinjene for leverandører.

I tillegg til disse retningslinjene har vi følgende prosedyrer:

  1. Prosedyre for rekruttering av leverandør: Bærekraft og etiske standarder er inkludert som et godkjenningskrav i rekrutteringsprosedyren for leverandører. Før de kan godkjennes, må alle nye leverandører oppfylle minimumskravene som er angitt i de etiske retningslinjene for leverandører.
  2. Bærekraftsprosedyre: Denne prosedyren beskriver fullt ut ansvaret, tilnærmingen, retningslinjene og prosessene som er knyttet til våre bærekraftskrav.
  3. Prosedyre for manglende overholdelse: Denne prosedyren skisserer tilnærmingen og tiltakene som iverksettes når manglende overholdelse relatert til bærekraft identifiseres i forbindelse med en av retningslinjene våre. Dette inkluderer klassifisering av avvik, tidsplaner for fullføring, påkrevde tiltak og prosessen for avviksrapportering.

4. Styring

Sterk styrking er avgjørende for å skape en robust virksomhet og innfri bærekraftsstrategien vår. Du kan finne detaljert informasjon om styringsstrukturen vår, styrets sammensetning og uavhengighet, beskatning og risikoer ved beskatning, lederlønninger, interessekonflikter, samsvar og styring av arbeidsstyrken i årsrapporten vår for 2023.

Vi har også en robust modell for styring av bærekraft for å sikre at bærekraftspørsmål, inkludert klimaendringer, menneskerettigheter, bærekraftige innkjøp, emballasje, vann og avfall, blir vurdert og integrert i beslutningene og arbeidsmetodene våre.

Tilsyn med styret

Vår nominasjons- og eierstyringskomité er, på vegne av styret, ansvarlig for å føre tilsyn med saker knyttet til samfunnsansvar og bærekraft som påvirker virksomheten vår. Den fører tilsyn med, gir veiledning om og evaluerer med jevne mellomrom bærekraftsstrategiene og -initiativene våre, inkludert rapporter fra ledelsen om bærekraftsprogrammene våre, prestasjoner samt miljømessige, sosiale og forretningsetiske forhold, og anbefaler endringer ved behov. Styrevedtektene om nominasjons- og eierstyringskomiteen er tilgjengelige her.

Tilsyn med ledelsen

Ledertilsynet med bærekraft er det den øverste ledelsen i Nomad Foods som står for, med konsernsjefen i spissen. Formelle kvartalsmessige bærekraftsevalueringer finner sted med den øverste ledelsen, hvor bærekraftsrisikoer, -strategier og -prestasjoner gjennomgås. Konsernteamet for selskapsanliggender og bærekraft, ledet av direktøren for selskapsanliggender og bærekraft, som rapporterer direkte til konsernsjefen, har ansvaret for strategisk utvikling, overvåking av samsvar og rapportering. Vi har også et eksternt rådgivende utvalg for bærekraft som tilbyr et uavhengig perspektiv på strategien og fremgangen vår, og som møtes minst årlig.

Tilsyn med driften

På driftsnivå er bærekraft innebygd i sentrale forretningsprosesser, fora og funksjonelle lederteam for å lede implementeringen av bærekraftsaktivitetene våre gjennom våre innovasjons-, innkjøps-, produksjons-, markedsførings- og salgsaktiviteter.

5. Respekt for menneskerettighetene i driften vår og leverandørkjeden som helhet

Virksomheter må sørge for at menneskerettighetene respekteres i driften deres og i leverandørkjeden. Retningslinjer spiller en viktig rolle, men de er kun et utgangspunkt, og proaktive aktsomhetsvurderinger for å sikre at de oppfylles, er avgjørende. For å gjøre det mulig for oss å identifisere og håndtere eventuelle mangler knyttet til menneskerettigheter og overvåke overholdelse av retningslinjene våre i leverandørkjeden, har vi derfor innført et risikobasert overvåkingsprogram ved hjelp av Sedex-plattformen. Programmet dekker alle eksisterende og nye direkte leverandører, inkludert kontraktspakkingsanlegg. Det administreres av konsernets etiske leder, som jobber i nært partnerskap med innkjøpsteamet og leverandørene våre. Programmet har fire stadier:

  1. Forpliktelse – Både eksisterende og nye leverandører må overholde de etiske retningslinjene for leverandører, som inkluderer å registrere, koble til og fylle ut egenvurderingsskjemaet (SAQ) på Sedex.

     

  2. Egenevaluering – Sedex SAQ samler inn informasjon om leverandører ved å stille spørsmål knyttet til arbeidskraft, helse og sikkerhet, miljø og forretningsetikk. Direkte leverandører på nivå 1 og våre egne operasjoner må fylle ut Sedex SAQ, og sørge for at dette gjennomgås med jevne mellomrom for å påse at informasjonen er oppdatert. Dette er viktig, da det påvirker poengsummen for anleggegenskaper i Sedex’ risikoevalueringsverktøy, som er en sentral del av det å identifisere risikoer i leverandørkjeden vår.

     

    Antallet direkte leverandører på nivå 1 som er registrert på Sedex, ligger jevnt på 95 %. Dette inkluderer integreringen av Findus Sveits, et av våre nylige oppkjøp.  I 2024 er målet vårt å holde Sedex-registreringen på 95 % av leverandørene våre (ekskludert Adriaterområdet). 

     

  3. Anleggsrisikoevaluering – Vi utfører risikoevalueringer av alle leverandørers anlegg ved hjelp av Sedex’ risikoevalueringsverktøy, «Radar». Her vurderes anleggsegenskapene og den iboende risikoen, slik at hvert anlegg kan tildeles en samlet risikopoengsum. Denne poengsummen for anleggsegenskaper er primært basert på den enkelte leverandørens svar på SAQ. Poengsummen for iboende risiko bruker risikoindikatorer for land og sektor, basert på tredjepartsdata. Den samlede evalueringen beregner leverandørens risiko med utgangspunkt i følgende områder:

     

    • Tvangsarbeid
    • Organisasjonsfrihet
    • Helse, sikkerhet og hygiene
    • Barn og unge arbeidstakere
    • Fast ansettelse
    • Lønn
    • Arbeidstid
    • Diskriminering
    • Kjønn
    • Forretningsetikk
    • Biologisk mangfold
    • Energi og utslipp
    • Vann
    • Avfall og forurensning

     

    I 2023 identifiserte risikovurderingen 71 anlegg med høy risiko, 853 med middels risiko og 167 med lav risiko. Antallet høyrisikoanlegg hadde gått ned sammenlignet med i 2022, da 174 ble identifisert. Reduksjonen skyldtes endringer i leverandørbasen eller risikoreduserende tiltak i leverandørkjeden.

     

  4. Revisjon og håndtering av avvik – Vi bruker resultatene av risikoevalueringene samt leverandørenes strategiske viktighet for å avgjøre hvilke anlegg som trenger en tredjeparts etisk revisjon for å sikre samsvar med kravene i våre etiske retningslinjer for leverandører og gjeldende lokalt lovverk. En leverandør kan anses som «strategisk» på grunn av høyt forbruk, antall produkter som leveres eller viktigheten av kategorien eller produktet for virksomheten. Høyrisiko- og strategiske leverandører må utføre en tredjeparts etisk revisjon annethvert år, som lastes opp til Sedex. Vårt foretrukne format er en etisk handelsrevisjon for Sedex-medlemmer, men vi godtar også spesifiserte alternativer. Leverandører som ikke oppfyller kravene våre, forventes å løse eventuelle mangler eller svakheter innenfor gitte tidsfrister, og dette vil bli verifisert av revisoren, enten gjennom en oppfølgingsrevisjon eller en skrivebordsgjennomgang.

I 2023 reviderte vi 41 leverandøranlegg (7 kontraktspakkingsanlegg og 34 råvareleverandører), som dekket over 45 000 medarbeidere. Dette var en nedgang i forhold til antallet totale revisjoner utført det foregående året, siden vi kun prioriterte revisjon av høyrisikoanlegg.

Revisjonene identifiserte 237 avvik, hvorav 177 ble løst og avsluttet. De resterende 60 avventer revisorgjennomgang, og vi jobber med å få løst disse også. Av disse 60 gjenværende avvikene er det 9 kritiske, 33 betydelige og 18 av mindre betydning. De vanligste årsakene til avvik var knyttet til helse og sikkerhet og arbeidstid, som begge er vanlige i matleverandørkjeder og innenfor de geografiske områdene vi kjøper inn fra. På områdene for barn og unge arbeidstakere, fritt valg av arbeid og dårlig behandling var alle avvikene små. De var et resultat av utilstrekkelige retningslinjer eller prosedyrer og har blitt løst i ettertid.

Areas of non compliance:

  • Business ethics: 4
  • Children & Young Workers: 3
  • Discrimination: 4
  • Employment is freely chosen: 3
  • Entitlement to work: 2
  • Environment: 12
  • Freedom of association: 2
  • Harsh treatment: 7
  • Health & safety: 115
  • Management systems: 14
  • Regular employment: 6
  • Wages: 23
  • Working hours: 42

Vi støtter leverandørene våre gjennom prosessen med å utbedre avvik, og følger opp regelmessig med tanke på fremgang eller potensielle forsinkelser. Men hvis leverandøren ikke forplikter seg til å fullføre den korrigerende handlingsplanen, er et annet alternativ for utbedring å hente varer fra en alternativ leverandør som er forpliktet til og oppfyller kravene våre. Dette er en siste utvei, da målet vårt er å støtte leverandørene våre i prosessen med kontinuerlig forbedring, som igjen bør ha en positiv innvirkning på arbeidstakerne i leverandørkjeden vår.

6. Opplæring og engasjement

For å sikre at alle nøkkelmedarbeiderne våre forstår og er klar over risikoen for moderne slaveri og for brudd på menneskerettighetene og kan hjelpe oss med å forebygge dette, både i virksomheten vår og i leverandørkjeden, fortsetter vi å gi opplæring til administrasjonsteamet, bærekraftsteamet, innkjøpsteamet, teamet for kvalitetssikring av leverandører og andre relevante kolleger.  Dette videreutdanningsprogrammet omfatter en introduksjon til etisk samsvar, som skisserer det grunnleggende om moderne slaveri og eksempler på etiske problemer i leverandørkjeden. Opplæringen beskriver også prioriteringer og nøkkelaktiviteter innenfor det etiske veikartet for de rapporterende selskapene. 

I 2021 utviklet vi opplæringen Introduksjon til etisk overholdelse til et e-læringsverktøy som er obligatorisk for eksisterende ansatte og nybegynnere i teamene for innkjøp, kvalitetssikring av leverandører og FoU.  Til dags dato har 396 ansatte fra hele virksomheten fullført den obligatoriske opplæringen.  Alle nyansatte i innkjøpsteamet får dessuten en onboarding-økt med en introduksjon til etisk samsvar, informasjon om programmet for etisk samsvar og hva som forventes av dem.

Innkjøps-, FoU- og kvalitetsteamene møter månedlig konsernets leder for etisk samsvar. Disse øktene holdes for å oppdatere om fremgang, diskutere risikoer eller problemer, bli enige om nødvendige beslutninger og belyse hvor eskalering er nødvendig. Når nøkkelrisikoer fremheves eller beslutninger kreves, tas disse opp i den øverste ledelsens kvartalsmessige bærekraftsevaluering.

I 2023 samarbeidet bærekraftsteamet nært med innkjøpsfunksjonen for å innlemme menneskerettighetshensyn i det interne kontrollpanelet vårt for leverandørrisiko, som er et verktøy brukt av innkjøpsteamet som hjelp til beslutninger og strategier for anskaffelser. To menneskerettighetsindikatorer ble inkludert i den leverandørrelaterte risikoen, nemlig anleggets risikoskår og den etiske revisjonskarakteren. Dette er første gangen menneskerettighetsindikatorer har vært inkludert sammen med kommersielle data i kontrollpanelet, og disse vil bli oppdatert med jevne mellomrom. Vi har også fortsatt med å skape bevissthet internt om moderne slaveri og markerte antislaveridagen den 18. oktober, ved å gi en oppdatering om fremgangen vi har gjort på dette området.

 

7. Partnerskap og samarbeid

Menneskerettighetsspørsmål er komplekse og ofte av en systemisk art i mange geografiske områder og sektorer av den globale økonomien. For å fremme systematisk endring kreves derfor samarbeid med et større omfang av interessenter. Noen av partnerskapene våre er opplistet nedenfor:

Sedex

Vi er medlemmer av Sedex, et verdensledende webbasert system som har som mål å forbedre arbeidsforholdene i globale leverandørkjeder. Sedex er en database som fokuserer på samarbeid og gjør det mulig å dele sosiale og miljørelatere data og opplysninger i ulike lag av leverandørkjeden. Systemet lar oss kartlegge, evaluere, analysere og rapportere om leverandørkjedene våre, slik at vi kan danne oss en bedre forståelse av og forbedre den etiske innsatsen vår.

Seafood Ethics Action Alliance

I 2023 var vi stolte av å kunne slutte oss til Seafood Ethics Action Alliance, en organisasjon som skal sikre at leverandørkjeden for sjømat er etisk, ved å styrke menneskerettighetene og prosessene for aktsomhetsvurderinger som utføres i leverandørkjedene for sjømat. Som medlemmer kan vi engasjere oss med likesinnede virksomheter for å utvikle en bransjedekkende løsning i møte med menneskerettighetsrisikoer i stadig endring, og dele kunnskap og beste praksiser for aktsomhetsvurderinger.

8.  Ansvar og effektivitet

Dette er vår åttende erklæring siden den britiske Modern Slavery Act ble vedtatt i 2015.   I årenes løp har tiltak blitt iverksatt og forbedringer gjort. Rollen som konsernets leder for etisk samsvar ble opprettet for å fokusere på dette området og iverksette ytterligere tiltak. Det etiske veikartet ble opprettet for å identifisere og understøtte tiltaksområder, inkludert retningslinjer, introduksjonsopplæring for staben, risikoevaluering av leverandørkjeder og innføring av det etiske revisjonsprogrammet vårt. Etter oppkjøpet i 2023 begynte vi å innlemme Adriaterområdets leverandørkjede i overvåkingsprogrammet vårt for leverandørkjeder. Vi gjennomførte også en strategisk evaluering av menneskerettighetsprogrammet vårt, der vi fastslo sentrale aktiviteter og tidsplaner for fullføring.

Vi erkjenner at landskapet for menneskerettigheter er i rask endring, og at det er nødvendig å utvikle retningslinjene, prosedyrene og overvåkingsaktivitetene våre for å styrke tilnærmingen vår. Fokuset vårt for 2024 bygger videre på arbeidet som ble påbegynt i 2023. Vi forventer å kunne fullføre den strategiske gjennomgangen av menneskerettighetsprogrammet vårt og å innfri tilknyttede forbedringer. Dette inkluderer å gjennomgå og oppdatere retningslinjene og standardene våre for menneskerettigheter, forbedre prosessene våre for risikovurdering, utvide revisjonsprogrammet vårt sammen med en matrise for revisjonsgradering, utforske hvordan vi kan oppnå bedre aktsomhetsvurderinger knyttet til menneskerettigheter i den oppstrøms fiskeleverandørkjeden vår, og skalere engasjementet vårt med samarbeidsinitiativer som SEA Alliance for å takle systemiske, bransjeomfattende problemer.


Photo by engin akyurt on Unsplash